الجمعة، 30 أغسطس 2019

اساسيات التعامل مع حوض المطبخ

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
حابة ادردش معاكم حبيباتي عن اهم حتى في المطبخ وهي الحوض والحقيقة ان نضافة المطبخ والارتياح فيه بيتلخص في حوض نضيف فاضي
طيب
ايه هي وظيفة الحوض
سؤال سهل ولكن في الحقيقة اوقات مش بنركز في وظيفته الحقيقية وبنستخدمه استخدام خاطئ
وظيفة الحوض هي الغسل نغسل مواعين فاكهة خضار لحوم اي حاجة محتاجين نغسلها متعلقة بالطعام
حلو اوي
ايه بقى الاستخدام الخاطئ
الاستخدام الخاطئ ان واحنا شغالين كل حاجة نرميها في الحوض بغض النظر هنغسلها دلوقتي ولا لا
طيب ايه المشكلة
المشكلة في نقطتين لو الحاجات طولت في الحوض وغسلتي فوقيها حاجات تانية الحاجة بتزداد اتساخ وممكن تتزفر
والنقطة التانية والاهم هي انك لو محتاجة تطبخي او تغسلي او داخلة تعملي كيكة والحوض مليان ده بيوتر وبيخليك مش مرتاحة وانت بتشتغلي وحاسة بربكة مش فهماما والحقيقة بيكون سببها الحوض المليان
.
.
.
خديها قاعدة واحفظيها ما ينفعش نشتغل في المطبخ إلا والحوض فاضي
حتى لو هنأجل غسل حاجات تبقى على مكان قريب من الحوض مش في الحوض ابدا
لو لابد تحطي حاجات في الحوض يبقى حاجات صغيرة تبقي عارفة انك وقت ما هتحتاجي الحوض هتغسليها في ثانية وتكملي شغل

نقطة كمان ما نغسلش حاجة فوق حاجة لو حاجة في الحوض يبقى هي الاول ما نغسلش فوقيها
بس كده ويارب ننعم بحوض رايق جميل يخلي وقفتنا في المطبخ اسهل وايسر بإذن الله



الأربعاء، 14 نوفمبر 2018

اهتمي بنفسك اولا

عزيزتي المرأة أو الزوجة أو الام
ابدئي يومك بالاهتمام بنفسك ففاقد الشيئ لا يعطيه
انت اهم شخص في المنزل لأن ببساطة حالتك النفسية تنعكس على أرجاء المنزل سواء أسرتك أو المنزل نفسه
اول ساعة من النهار تكون ليكي أو حتى نص ساعة بس تاخدي دوش تغيري ملابسك تسرحي شعرك مش شرط زينه كامله بس تحسي بأنك صحيتي وفوقتي وقاعده بشكل مهندم يديك ثقة في نفسك
ما تقليش عندي شغل كتير وهاخد دوشي واغير واروق بعد ما اخلص احب اقولك ان الشغل مش هيخلص وهتفضلي طول اليوم قرفانه ومش هتلاقي الوقت ده عشان كده ابدئي بنفسك اولا
كلامي خاصتا لربة البيت شوفي الموظفة اول حاجة بتعملها تهتم بنفسها وتنزل الشغل زوجك يصحى يزبط نفسه ويروح شغله أولادك كل من حولك هذه بداية يومهم
فأنت ما تخليش مسؤوليات البيت تركبك وتبقي آخر واحدة وبعد كده تزعلي و تقولي شكلي وبقى حالي حال
اصحي وفوقي وظبطي نفسك وبعد كده كل حاجة ملحوق عليها
❤️❤️

الثلاثاء، 27 مارس 2018

ضعي حد للالعاب في المنزل

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله

العاب هنا وهناك ونروق ونشيل وترجع تتناثر الالعاب
ندوس على دي او نتكعبل في دي
ونرجع نلم اللعب
ده حال اغلب من عنده اطفال صغار واحنا اللي بنشتري الالعاب بإرادتنا
وده بالطبع حالي انا كمان
فضلت فترة طويلة من مدة للتانيه افرز اللعب وارمي المكسر
ولازالت اللعب هنا وهناك
لحد ما جيت في يوم قلت ليه ما اخليش الولاد يفرزوا معايا! !!!!

وفعلا فازوا معايا وبقيت اسالهم انت عاوز او حابب
فوجئت ان حاجات كتير مش عاوزينها غير ما كنت متخيلة وخرجنا كيس لعب كبير وباقي اللعب اتنظمت واترتبت الحمد لله
وقبل ما اخرج الكيس قعدت معاهم ووريتهم قد ايه الحاجات دي كانت مسببة لينا كركبة وقد ايه انهم كانوا بيزهقوا لنا يروقوا غرفتهم وتواعدنا ان لازم نفكر كويس قبل ما نشتري لعب تاني
وتووووووبة من اللعب الي فيها اجزاء صغيرة قطعة تروح هنا وقطعة تروح هنا واحنا ندور و نلم

ملحوظة :هذه الافكار لزوار المدونة ولا اسامح نقلها الا بذكر المصدر

الأحد، 25 فبراير 2018

ست علب مهمه في المنزل

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على سيدنا محمد

موضوعي اليوم عن علب ضروري وجودها في كل منزل بتريح كتير من التدوير هنا وهناك  والعلب هي كالتالي :
العلبة الاول :لتخزين ادوات الخياطه ودي من زمان موجودة في كل بيت
الثانيه: للنقود المعدنية او الفكة
تالت علبة: علبه او شنطة للاقلام انا باستخدم شنطة ميكب بجمع فيها اي اقلام او برايات بحيث ان اي حد من الاولاد محتاج قلم يلاقيه وكمان لما بيروقوا عرفتهم بعطيهم الشنطه واطلب منهم اي قلم يقابلهم يضعوه في الشنطة
الرابعة: للدبابيس الخاصة بالحجاب
الخامسة: للمسامير براريم اي حاجة من الحاجات دي
السادسة والاخيرة: للفواتير والكروت بضع فيها فواتير الكهربا مثلا اي كارت خاص بمحل او كذا اضعه فيها
بتريح جدا وقت الترويق ولو عندك شغالة مش هتحتار فين تحط الحاجة بالاضافة انها بتخلي الادراج مرتبة ورايقة لحد كبير
دمتم في رعاية الله



الأحد، 28 مايو 2017

كل عام وانتم بخير

كل عام وانتم بخير بمناسبة شهر رمضان المبارك اعاده الله عليكم وعلينا بالخير واليمن والبركات 

الأربعاء، 22 فبراير 2017

مكان واحد لكل شيئ متشابه

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
من ابسط قواعد التنظيم والترتيب هو اننا نضع كل شيئ متشابه مع بعضه في مكان واحد اما في درج او درفة علبه او شنطه ده بيساعدنا جدا وقت الترويق وكمان لما بنحتاج لحاجة بنبقى عارفين مكانها بسهوله
مثلا درج للايشاربات
درج للشاربات
 درج للشواحن والبطاريات
علبه لأدوات الخياطه
علبه او شنطة للاقلام
لو حاجة بيبي يبقى ليها مكان
مكان واحد لتخزين ملابس الشتاء او الصيف ويفضل يكون سهل اعلى رف في الدولاب مثلا
ملابس المناسبات
مكان للبطاطين ممكن احد السراير يخزن تحته البطاطين
لو بنخزن تحت السرير يبقى السرير الكبير نخزن تحته الحاجات اللي نادر ما بنستخدمها والصغير الحاجات الموسميه زي بطاطين او كوفرتات او لعب اطفال
لو ملابس جديدة تبقى مع بعضها
في المطبخ مثلا درفة لحاجة الضيوف
درفة للمشروبات شاي قهوة سحلب
وهكذا

المقصود ان يبقى مكان واحد لكل حاجة شبه بعضها عشان وقت ما نحتاج اي حاجة ما نحتاجش ندور في كذا مكان ونلاقي حاجتنا بسهوله ويسر باذن الله
دمتم في رعاية الله وحفظه

الثلاثاء، 18 أكتوبر 2016

اطقم الكاسات والفناجين الغير مستخدمة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتدنا جميعا ان نتخلص من الفائض من الملابس والزائد عن الحاجة واعطائه للفقراء وفي الحقيقة ان هناك اشياء اخرى تكون زائدة عن حاجتنا مثل الكاسات وفناجين القهوة
احيانا كثيرة نعجب بطقم ونشتريه ثم نشتري اخر ومع الوقت نجد عندنا اطقم لا نستخدمها في التقديم ولا للزينة وقد تكون اصبح موديلها قديم في نظرك ولن تستخدميها 
هناك فتيات فقيرات قد تفرحن كثيرا اذا اهديتها طقم وخادمتك ايضا قد تسعد كثيرا اذا اعطيتها واحد
لا اقصد تخلي نفسك من غير ولا شيئ ولكن اذا وجدتي مطبخ اصبح مليئ بطريقة زائدة عن الحاجة او شيئ لا تتوقعين له استخدام فاعطيه لوجه الله واسعدي به غيرك