الاثنين، 4 يناير 2021

جولة سريعة او لفة على البيت

 تعملي ايه لو خرجتي كام يوم ورا بعض بتقضي اغراض وبتخلصي حاجات وفجأة لقيتي البيت بقى فوضى

اول حاجة نذكر الله

ونبدأ من الخارج للداخل 

يعني ايه يعني نبدأ بلم اي شيئ له علاقة ببره او جبناه من بره ونبدأ من مدخل الشقة لباقي البيت

بالترتيب الاتي نلم الاشياء

١ الاحذية 

٢ الشنط و الاكياس 

٣ الأوراق

٤ الملابس

نعمل لفة في البيت على كل بند في القايمه و هتلاقي الدنيا راقت بإذن الله 


الاثنين، 7 ديسمبر 2020

استغفروا الله وتوبوا إليه

اسأل الله أن يغفر لي ولكم وأن يرفع الوباء ويزيح الغمة
استغفروا الله وتوبوا إليه
أهلي أهل مصر توبوا إلى الله
استغفروا وتبرئوا من الظالم ومن دماء الأبرياء 
لا تصفقوا للظلم وتوبوا مما فات واستغفروا الله تجدوه غفارا
هو يقبل التوبة ويعفو عن كثير
أخواتي المتبرجات توبن إلى الله فكم من شاب فتنتي توبي يا أختي واخفي جمالك وزينتك
أخواتي اللي بيتفرجوا على المسلسلات انه اعلام العهر وفساد الأخلاق فلل تكونوا عونا لهم بفتحكم ومشاهدة المسلسل
تبرئوا واخلوا ذمتكم
يا أخ ياللي بتصارع أختك على الميراث توب إلى الله
يا أخت يلي بتتكلمي عن فلانة وعلامة توبي وتوقفي عن الغيبة واحذريها هي خطر عليك وانت الخاسرة  
استغفروا 

السبت، 11 يوليو 2020

علمي طفلك الحفاظ على الماء

الحمد لله الماء متوفر في بلادنا العربية واغلب المدن والقرى واصلها الماء بفضل الله
لذا من شكر النعمة ان نستخدمها كما يجب
علموا الاطفال من الصغر الحفاظ على الماء
دائما اخبروهم ان لا ينبغي ان يطولوا وقت الاستحمام حفاظا على الماء والا يتركوا الصنبور مفتوحا حفاظا على الماء 

الجمعة، 6 مارس 2020

تنظيف البوتجاز او الغاز

بسم الله
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد
حاجة من الحاجات المهمة في نظافة المطبخ وبتحتاج اهتمام وعناية البوتجاز
 حابة انقل طريقتي في تنظيف سطح البوتجاز والغطا الزجاج الخاص بيه
والطريقة دي بعملها كل فترة طويلة لو بدأت تتراكم الدهون على اطرافه او الزجاج
وهي ان بشغل شواية الفرن واحط الصابون وشوية ميه سخنة على السطح
وظيفة الشواية انها بتسخن سطح البوتجاز وكمان الغطا الزجاج اللي فوق
نقفلها ونبدأ بسم الله 
بنضف سطح البوتجاز وناخد فوطة معصورة نبدأ نمسح بيها الزجاج كذا مرة مع السخونية اللي طالعة من شواية الفرن ببتخلص من الدهون بسهولة
واخد فوطة والبسها لحرف سكينة وامشي بيها على الاماكن الضيقة كل الدهون بتطلع بفضل الله
دمتم في رعاية الله
ان اعجبك المحتوى شاركينا بتعليق اسفل البوست 🌹







الجمعة، 30 أغسطس 2019

اساسيات التعامل مع حوض المطبخ

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
حابة ادردش معاكم حبيباتي عن اهم حتى في المطبخ وهي الحوض والحقيقة ان نضافة المطبخ والارتياح فيه بيتلخص في حوض نضيف فاضي
طيب
ايه هي وظيفة الحوض
سؤال سهل ولكن في الحقيقة اوقات مش بنركز في وظيفته الحقيقية وبنستخدمه استخدام خاطئ
وظيفة الحوض هي الغسل نغسل مواعين فاكهة خضار لحوم اي حاجة محتاجين نغسلها متعلقة بالطعام
حلو اوي
ايه بقى الاستخدام الخاطئ
الاستخدام الخاطئ ان واحنا شغالين كل حاجة نرميها في الحوض بغض النظر هنغسلها دلوقتي ولا لا
طيب ايه المشكلة
المشكلة في نقطتين لو الحاجات طولت في الحوض وغسلتي فوقيها حاجات تانية الحاجة بتزداد اتساخ وممكن تتزفر
والنقطة التانية والاهم هي انك لو محتاجة تطبخي او تغسلي او داخلة تعملي كيكة والحوض مليان ده بيوتر وبيخليك مش مرتاحة وانت بتشتغلي وحاسة بربكة مش فهماما والحقيقة بيكون سببها الحوض المليان
.
.
.
خديها قاعدة واحفظيها ما ينفعش نشتغل في المطبخ إلا والحوض فاضي
حتى لو هنأجل غسل حاجات تبقى على مكان قريب من الحوض مش في الحوض ابدا
لو لابد تحطي حاجات في الحوض يبقى حاجات صغيرة تبقي عارفة انك وقت ما هتحتاجي الحوض هتغسليها في ثانية وتكملي شغل

نقطة كمان ما نغسلش حاجة فوق حاجة لو حاجة في الحوض يبقى هي الاول ما نغسلش فوقيها
بس كده ويارب ننعم بحوض رايق جميل يخلي وقفتنا في المطبخ اسهل وايسر بإذن الله



الأربعاء، 14 نوفمبر 2018

اهتمي بنفسك اولا

عزيزتي المرأة أو الزوجة أو الام
ابدئي يومك بالاهتمام بنفسك ففاقد الشيئ لا يعطيه
انت اهم شخص في المنزل لأن ببساطة حالتك النفسية تنعكس على أرجاء المنزل سواء أسرتك أو المنزل نفسه
اول ساعة من النهار تكون ليكي أو حتى نص ساعة بس تاخدي دوش تغيري ملابسك تسرحي شعرك مش شرط زينه كامله بس تحسي بأنك صحيتي وفوقتي وقاعده بشكل مهندم يديك ثقة في نفسك
ما تقليش عندي شغل كتير وهاخد دوشي واغير واروق بعد ما اخلص احب اقولك ان الشغل مش هيخلص وهتفضلي طول اليوم قرفانه ومش هتلاقي الوقت ده عشان كده ابدئي بنفسك اولا
كلامي خاصتا لربة البيت شوفي الموظفة اول حاجة بتعملها تهتم بنفسها وتنزل الشغل زوجك يصحى يزبط نفسه ويروح شغله أولادك كل من حولك هذه بداية يومهم
فأنت ما تخليش مسؤوليات البيت تركبك وتبقي آخر واحدة وبعد كده تزعلي و تقولي شكلي وبقى حالي حال
اصحي وفوقي وظبطي نفسك وبعد كده كل حاجة ملحوق عليها
❤️❤️

الثلاثاء، 27 مارس 2018

ضعي حد للالعاب في المنزل

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله

العاب هنا وهناك ونروق ونشيل وترجع تتناثر الالعاب
ندوس على دي او نتكعبل في دي
ونرجع نلم اللعب
ده حال اغلب من عنده اطفال صغار واحنا اللي بنشتري الالعاب بإرادتنا
وده بالطبع حالي انا كمان
فضلت فترة طويلة من مدة للتانيه افرز اللعب وارمي المكسر
ولازالت اللعب هنا وهناك
لحد ما جيت في يوم قلت ليه ما اخليش الولاد يفرزوا معايا! !!!!

وفعلا فازوا معايا وبقيت اسالهم انت عاوز او حابب
فوجئت ان حاجات كتير مش عاوزينها غير ما كنت متخيلة وخرجنا كيس لعب كبير وباقي اللعب اتنظمت واترتبت الحمد لله
وقبل ما اخرج الكيس قعدت معاهم ووريتهم قد ايه الحاجات دي كانت مسببة لينا كركبة وقد ايه انهم كانوا بيزهقوا لنا يروقوا غرفتهم وتواعدنا ان لازم نفكر كويس قبل ما نشتري لعب تاني
وتووووووبة من اللعب الي فيها اجزاء صغيرة قطعة تروح هنا وقطعة تروح هنا واحنا ندور و نلم

ملحوظة :هذه الافكار لزوار المدونة ولا اسامح نقلها الا بذكر المصدر

الأحد، 25 فبراير 2018

ست علب مهمه في المنزل

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على سيدنا محمد

موضوعي اليوم عن علب ضروري وجودها في كل منزل بتريح كتير من التدوير هنا وهناك  والعلب هي كالتالي :
العلبة الاول :لتخزين ادوات الخياطه ودي من زمان موجودة في كل بيت
الثانيه: للنقود المعدنية او الفكة
تالت علبة: علبه او شنطة للاقلام انا باستخدم شنطة ميكب بجمع فيها اي اقلام او برايات بحيث ان اي حد من الاولاد محتاج قلم يلاقيه وكمان لما بيروقوا عرفتهم بعطيهم الشنطه واطلب منهم اي قلم يقابلهم يضعوه في الشنطة
الرابعة: للدبابيس الخاصة بالحجاب
الخامسة: للمسامير براريم اي حاجة من الحاجات دي
السادسة والاخيرة: للفواتير والكروت بضع فيها فواتير الكهربا مثلا اي كارت خاص بمحل او كذا اضعه فيها
بتريح جدا وقت الترويق ولو عندك شغالة مش هتحتار فين تحط الحاجة بالاضافة انها بتخلي الادراج مرتبة ورايقة لحد كبير
دمتم في رعاية الله



الأحد، 28 مايو 2017

كل عام وانتم بخير

كل عام وانتم بخير بمناسبة شهر رمضان المبارك اعاده الله عليكم وعلينا بالخير واليمن والبركات 

الأربعاء، 22 فبراير 2017

مكان واحد لكل شيئ متشابه

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
من ابسط قواعد التنظيم والترتيب هو اننا نضع كل شيئ متشابه مع بعضه في مكان واحد اما في درج او درفة علبه او شنطه ده بيساعدنا جدا وقت الترويق وكمان لما بنحتاج لحاجة بنبقى عارفين مكانها بسهوله
مثلا درج للايشاربات
درج للشاربات
 درج للشواحن والبطاريات
علبه لأدوات الخياطه
علبه او شنطة للاقلام
لو حاجة بيبي يبقى ليها مكان
مكان واحد لتخزين ملابس الشتاء او الصيف ويفضل يكون سهل اعلى رف في الدولاب مثلا
ملابس المناسبات
مكان للبطاطين ممكن احد السراير يخزن تحته البطاطين
لو بنخزن تحت السرير يبقى السرير الكبير نخزن تحته الحاجات اللي نادر ما بنستخدمها والصغير الحاجات الموسميه زي بطاطين او كوفرتات او لعب اطفال
لو ملابس جديدة تبقى مع بعضها
في المطبخ مثلا درفة لحاجة الضيوف
درفة للمشروبات شاي قهوة سحلب
وهكذا

المقصود ان يبقى مكان واحد لكل حاجة شبه بعضها عشان وقت ما نحتاج اي حاجة ما نحتاجش ندور في كذا مكان ونلاقي حاجتنا بسهوله ويسر باذن الله
دمتم في رعاية الله وحفظه

الثلاثاء، 18 أكتوبر 2016

اطقم الكاسات والفناجين الغير مستخدمة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتدنا جميعا ان نتخلص من الفائض من الملابس والزائد عن الحاجة واعطائه للفقراء وفي الحقيقة ان هناك اشياء اخرى تكون زائدة عن حاجتنا مثل الكاسات وفناجين القهوة
احيانا كثيرة نعجب بطقم ونشتريه ثم نشتري اخر ومع الوقت نجد عندنا اطقم لا نستخدمها في التقديم ولا للزينة وقد تكون اصبح موديلها قديم في نظرك ولن تستخدميها 
هناك فتيات فقيرات قد تفرحن كثيرا اذا اهديتها طقم وخادمتك ايضا قد تسعد كثيرا اذا اعطيتها واحد
لا اقصد تخلي نفسك من غير ولا شيئ ولكن اذا وجدتي مطبخ اصبح مليئ بطريقة زائدة عن الحاجة او شيئ لا تتوقعين له استخدام فاعطيه لوجه الله واسعدي به غيرك

الاثنين، 1 أغسطس 2016

مفقودة من 23 سنه تبحث عن اهلها

ارجو ارسال لينك النشر
الموضوع منقول
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الصورة دي وانا عمري سنتين من داخل قسم ميت غمر من 23 سنه
كنت بنفس اللبس ونفس التسريحه اللي في الصورة دي لما ناس لقوني على محطة قطار ميت غمر وسلموني لدار رعاية الايتام وبعدها الدار سلمتني للقسم واتعمل محضر واتصورت الصورة اللي انتوا شايفنها دي
اتسجل في محضر العثور بالقسم وقتها لبسي ده وان سني التقديري سنتين وكمان اختطاف بغرض السرقة وده كان بسبب الجروح اللي كانت في ايدي مكان الاسورة الدهب اللي كنت لابساها وان اللى خطفني اخدها من ايدي ورماني في المحطة ومشي
عشت حياتي كلها في الدار لحد لما اتخرجت من كلية تربية وبعدها ربنا كرمني واتجوزت وعمري دلوقتي حوالي 25 سنه
املي في ربنا كبير
يااااه يا امي ... يااارب ربنا يكرمني واشوفك
بقول لاخواتي واهلي كلهم ان شاء الله هتعرفوني من صورتي لانها في نفس يوم العثور عليه ... المهم ربنا يكرمني وتوصل صورتي لحد منكم ويشوفها باذن الله
منقوووووووووول


الاثنين، 4 يوليو 2016

حفظ الاشياء الصغيرة

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
يمكن طول ما احنا بنروق بنلاقي حاجات صغيرة كتير محتاجه يكون ليها مكان مخصص
هذه الاشياء تحتاج لعلب صغيرة لحفظها بحيث عندما تقع عينك على الشيئ تعلمين اين تحتفظين به
ومثال على ذلك الالوان والاقلام والبرايات يمكنك الاحتفاظ بكل ما يتعلق بالتلوين والكتابة في شنطة ميك اب تخصصيها لذلك ونعود الاولاد ايضا ان اي قلم مكانه هذه الشنطة
ادوات الخياطه تحتاج الي علبة
اللعب صغيرة الحجم كاللعب التي تاتي هدية مع الشوكولاتة تحتاج ايضا لعلبة
الميك اب يحتاج لشنطة او علبة
وهكذا اي شيئ متشابه مع بعضه
والله المستعان





السبت، 21 مايو 2016

دانا ام لطفلين مفقودة

عااااااااجــــــــــــل وهااام جدااا

دانا (مصرية اردنية)

لكل متابعى الصفحه ..نناشد جميع المصريين بالبحث معنا على صاحبه الصورة وهي الاستاذه/ دانا ...تم تأخير الإعلان عن صاحبه الصورة نزولا على رغبه أهلها ..حيث تواصل أدمن الصفحه مع أهل دانا منذ اختفائها ... وتم عمل محاضر رسميه.

البنت فاقده ل وعيها تماما وفاقده ذاكرتها ...عند رؤيتها على الطريق قام شباب جدعان بتصويرها وإرسال الصورة لنا وتم ايداعها مستشفى العباسيه لمده 25 يوم وقامت المستشفى (بتسريبها) فى هذه الأثناء كانت الاسره تبحث عن ابنتهم ولم  يجدوها وعند إرسال الصورة لهم لم يكونوا متأكدين.

تواصل الأدمن مع من صورها وقام بنقل علامات مميزة فى البنت فتأكدت الأم على الفور انها ابنتها.

انتقلنا إلى جميع الأماكن التى يتم إبلاغنا بها ولكن لا نجدها. .وذهبنا لمستشفى العباسيه وأنكروا دخولها.

نناشدكم جميعا أن تقفوا بجانب أهلها وتنقذوا الفتاه من ذئاب البشر. الاهل أعلنوا عن مكافأة ماليه لمن يجدها ويوصلها لأهلها.

_____________
هااااام للغايه ..
دانه محمد ابراهيم شركس
27 سنه
اردنيه مصريه
تعيش بالأردن مع والدتها و هي ام لطفلين و ابنه لرجل مصري.
جاءت في زياره للقاهره و يوم سفرها للعوده للأردن يوم 22 اكتوبر 2015 خرجت بعد الظهر لشراء بعض الاغراض من السوبر ماركت قبل السفر ولم تعد واغلق خط تليفونها في منطقة جزيره الذهب في المعادي.
______________

من يجدها يقوم بمراسلة الصفحه أو الاتصال ب
01122364806 أرجو النشر لأهمية الموقف
أو الاتصال على 01151959733
#صفحة_المفقودين


الجمعة، 6 مايو 2016

الحفاظ على الخوخ في الثلاجه

الخوخ من الفواكه الجميلة التي تظهر في فصل الربيع بفضل الله ومنه وعطائه
وهو فاكهه منعشه مليئة بالماء لذا يجب التعامل معها برفق فهو ليس كالتفاح مثلا
للحفاظ على الخوخ في الثلاجه اكبر فترة ممكنه اولا يجب عدم ابقاءه في الكيس البلاستيكية مطلقا لان خوخة واحده طرية قد تفسد باقيه
نخرج الخوخ من الكيس البلاستيك ونفرزه الطري منه نغسله مباشرتا والباقي نضعه في طبق مبطن بمناديل ورق كي تمتص اي ماء زائد وتحافظ عليه جافا سليما باذن الله وبالهنا والشفا






الأربعاء، 4 مايو 2016

اقتني ما يمكنك الاعتناء به

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
كثرت الديكورات والنقوش والتحف ومستلزمات المطبخ وامور كثيرة يمكن اقتناءها بالمنزل
وقد نشتري ويزدحم البيت بالتحف والفازات والتي بدورها تحتاج لعنايه
بعض البيوت بها خدم والبعض ربة البيت تقوم بكل شيئ وهذه الامور تمثل عبئ عليها من تنظيف وتلميع حتى الملابس عندما تكثر وتزيد عن الحاجة تصبح كذلك
لذا قبل الشراء علينا ان نقدر احتياجنا وضرورة الشيئ اولا وهل يسهل الاعتناء به ام انه سيمثل عبئا اكثر من فائدته بالنسبة لنا
دمتم في حفظ الله


الجمعة، 29 أبريل 2016

اختيار الستاير

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على سيدنا محمد اشرف الخلق والمرسلين
تطورت الديكورات و الستارة بقى ليها دور مهم في ديكور البيت
وبقينا نشوف اشكال وموديلات في منها بسيط وعملي وفي منها معقد بعض الشيء
والحقيقة ان للستارة وظيفة مهمة قبل ما تكون شكل او ديكور
وعشان كده لو حبينا نقسم انواع الستاير هنلاقي انها اما ستاير نهاريه واخرى ليلية
وعلى هذا الاساس بنختار الستاير والموضوع ابسط كتير من التعقيد اللي ظهر بعمل طبقات من الستاير الخفيفة وعمل بلاك اوت ويبقى عندنا كم كبير من الاقمشة اللي بتحتاج عناية وجهد وتنضيف
بالنسبة للستاره النهاريه بتكون الستارة الخفيفة الشفافة ودي بتسمح بدخول ضوء الشمس من غير ما اللي برا يكشف البيت
والستارة الليلية دي اللي بتبقى على الجناب بتكون من قماش تقيل بحيث تتقفل بالليل او وقت القيلولة
وده يمكن خطأ عرايس كتير بتعمله وحصل معايا برده انها تعمل الجوانب خفيفه فتضطر لعمل بلاك اوت وتتكلف مجهود وتكلفة اضافية








الأحد، 27 مارس 2016

تنظيم دولاب الملابس

بسم الله الرحمن الرحيم
وجود دولاب ملابس منظم من الامور التي تساعدك كثيرا عند خروجك من المنزل حيث يجد كل فرد من افراد الاسرة ملابسه دون عناء البحث او الاحتياج للكي فكثير من القطع لا تحتاج للكي اذا قمتي بطيها في وقت قصير بعد احضارها من المنشر
فطي الملابس لا يعني فقط شكل مرتب ولكن راحة في ايجاد ما تحتاجين وفي وقت اقل والاهم التخلص من حيرة البحث عن قطعة معينة
ويبدا الدولاب المنظم من مرحلة طي الملابس فطي الملابس بطريقة صحيحة يساعد بشكل كبير في الحفاظ على ترتيب الملابس
وافضل طريقة للطي هي طريقة محلات الملابس فالبرغم من كثرة الملابس في المحلات الا انها مرتبة منظمة لا تميل على بعضها
وتعتبر خطوة وضع الملابس في الدولاب مهمة ايضا للحفاظ على ترتيبه حيث يجب مراعاة عدم وضع الملابس التي تم طيها فوق اخرى غير مرتبة فقط رتبي الدولاب سريعا اول باول في كل مرة تدخلي ملابس للدولاب وبهذا تحافظي على ترتيب الدولاب وتجدين ما تحتاجيه بسهوله ويسر باذن الله

ده بالنسبة للارفف اما الادراج فالطريقة اللي في الصورة دي مريحة جدا باذن الله



السبت، 12 مارس 2016

حفظ الخضار في الثلاجة

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
جميل جدا شعور انه نشتري الخضار ونستخدمها كلها من دون ان تتلف
وهناك بعض الافكار لكي نحافظ على الخضار من التلف اولها ان نقوم بفرش فوطة اسفل الدرج او مناديل ورق واخراج الخضر من الكيس البلاستيكي الذي اشتريناها فيه لانه يحفظ الرطوبة ويساعد على تعفن الخضار في وقت قصير فنحاول ان نحفظها كما في السوبر ماركت تكون الخضر والفاكهة معروضة بدون اكياس
وهذه صوره للدرج مفروش بفوط فائقة الامتصاص وفوقها مناديل مطبخ


ايضا من المهم عند شراء الخضر الا نضع الجديد فوق القديم في الدرج مباشرتا بل يجب فرز الخضار القديمة اولا والتخلص من اي حبة فاسدة كي لا تخرب الجديد وان كان الدرج بحاجة للتنظيف نقوم بذلك ثم نضع الخضار الجديد
الطماطم والبطيخ يجب فصلهم عن باقي الخضروات لأنهم بيخلوا الحاجة اللي حواليهم سواء جزر أو خيار يطرى ويدبل
بالنسبة للاوراق الخضراء مثل الجرجير والبقدونس حاولي استخدامها قبل مرور ثلاث ايام لانها تبدا تذبل ولا داعي لشراء كميات كبيرة منها
ايضا نفصل الفلفل والليمون عن الخضار لانهم سريعا ما يفسدوا وقد يتسببوا في افساد باقي الخضر او حدوث تعفن غير مرغوب